GANT: Splněný americký sen

Méně známá, o to však zajímavější, je dnes velmi oblíbená značka Gant. Její vznik, výdrž i veškeré okolnosti, se kterými se musela potýkat, jsou opravdu ohromující. Napínavý román – životní příběh – americký sen, to vše jsou synonyma, která bez jakékoliv nadsázky mohou popisovat zajímavou historii této značky.

Vše začalo roku 1914, útěkem Bernarda Gantmachera z rodné Ukrajiny. Ve své zemi byl totiž krvavě pronásledován kvůli židovskému původu. Po příjezdu do New Yorku začal studovat na Kolumbijské univerzitě, a aby mohl platit školné, přivydělával si v továrně na výrobu košil. Protože patřil k nejšikovnějším, brzy poznal veškeré dostupné taje této branže a také veškeré její výhody a nedokonalosti. Po návratu z první světové války proto otevřel se společníkem Morrisem Shapirem malou dílnu na výrobu košil.

Poctivé začátky
Vzhledem ke Gantmacherově šikovnosti byl o košile brzy veliký zájem, čemuž prospělo i velmi prozíravé přesunutí dílny do New Havenu, kde žilo veliké množství italských přistěhovalců, a proto se tato oblast záhy stala centrem oděvů a módy. Oba Bernardovi synové Marty a Elliot otci odmalička pomáhali a tak není divu, že roku 1949 dochází k založení rodinné firmy, kterou nazvali Gant.

Šikovnost a dravé mladí
Zatímco v dílně se mu málokdo vyrovnal, v obchodních praktikách byl zakladatel značky velmi slabý. Proto se obchodní strategie chopili oba synové a nutno přiznat, že velmi úspěšně. Jejich prodejní triky byly tři. Oslovovali vždy jen nejlepší módní salón v každém městě, dávali záruku, že jejich zboží prostě vždy bude k dispozici na skladě a sami se oblékali do křiklavých barevných košil vlastní značky, čímž se výrazně odlišovali od svých konkurentů. První světová krize však jejich snahu naprosto zničila a firma se ocitla na pokraji bankrotu. Téměř v poslední chvíli se ale jako zázrakem objevily objednávky od salónů, které je dříve odmítly, a značka se rázem ocitla mezi vyvolenými.

Správné načasování
Po druhé světové válce se velmi rychle změnily potřeby populace a v USA začaly být moderní tzv. American Sportswear, neboli oděvy pro volný čas. Gant toho velmi rychle využil a značka se tak záhy stala členem úzkého kruhu oblíbených výrobců. Navíc dokázala nabídnout trhu velmi zajímavý prvek ve formě button-down košil, inspirovaných původními modely z 19. století. Princip spočívá v uchycení límečku dvěma malými knoflíky. Ten potom vždy drží tvar a nepřekáží během sportu.

Příchod Švédského zázraku
Roku 1980 koupili společnost Gant tři společníci firmy Pyramid Sportswear, která patřila Lennartu Björkovi, Staffanu Wittmarkovi a Klasu Källovi. Všichni tři Švédové měli s módou zkušenosti a také je plně využili. První kolekce, se kterou přišli a kterou napůl navrhli a napůl okopírovali z amerických modelů, byla velmi skromná a vešla se do dvou kufrů. Pro srovnání, dnes se kolekce jaro/ léto a podzim/zima skládá každá z více než pěti tisíc kusů a obsáhla by více než dvě stě takových kufrů.

Fénixovo zmrtvýchvstání
Roku 2001 se švédští majitele s firmou slavně vrátili do USA. Zákazníci byli nadšeni. Značka se v posledních letech zaměřila na širší vrstvu zákazníků a jako řada jiných rozšířila svou nabídku o oděvní doplňky, sluneční brýle, hodinky, parfémy, boty, dětské zboží a další oblíbené výrobky. Roku 2008 koupila značku společnost Maus Fréres, největší maloobchodní skupina ve Švýcarsku.

Čas podle Ganta...
Chcete si dopřát pocit svobody a neopakovatelné kombinace amerického snu a evropského šarmu? Chcete i vy zkusit švédskou chladnokrevnost se švýcarskou přesností? Tak zkuste třeba některé modely z řady novinek v hodinkách značky Gant. Ať už to bude pánský model Astoria s krásnou retro kombinací oceli a kůže nebo svěží dámský model Bedford Lady s minerálním sklem a možností přepínání mezi americkým a evropským způsobem měření času. Tak či tak budete originální a své okolí jistě překvapíte. Oč méně jste o značce Gant slyšeli, o to více budete příjemně překvapeni.